top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

טיפים לטיול בנורווגיה

אתחיל הפעם מהסוף – השיבה הביתה היתה לא קלה. יצאנו לטיול בתקופה מאתגרת מבחינה אישית ובתקופה של אי וודאות מוחלטת. האמת היא שמספר הפעמים בהם חשבנו כי נצטרך לבטל את הטיול, היה גדול מדי, כך שביום בו הגענו ב-4 בבוקר לנתב"ג הסתכלתי על בנזוגי עם לחלוחית בעיניים ואמרתי לו: עשינו את זה.

פיורד
עצירה לצורך שאיפה עמוקה של נופים שלא יאומנו

חישבנו שכמעט במדויק, כל חמש עשרה שנה אנחנו אורחים בנורווגיה ונעצבנו, כי לחכות עכשיו חמש עשרה שנה לטיול הבא בארץ היפה בעולם נראה לנו זמן רב מדי. הטיול הראשון שלנו היה לאותו חבל ארץ גאוגרפי, השני לצפון הרחוק ועתה, שבנו לטיול נוסף בארץ הפיורדים, בהבנה כי לנו הישראלים נורווגיה אפשרית יותר ונוחה כלכלית ככל טיול גדול אחר במערב אירופה, אם מתנהלים נכון.

אנשים רוחצים בפיורד
חוף רחצה על שפת הנרופיורד בפלאם

העונה

יצאנו לדרך בתחילת יוני ואנחנו שמחים מאוד בבחירת העונה הנכונה: בדיוק נגמר החורף הארוך והחשוך, עדיין מושלג במקומות הגבוהים אבל הכבישים הנופיים העוברים דרכם לרוב כבר פתוחים. נסיעה דרכם משולה לביקור בארץ האגדות – שדות שלג, ליד שלוגיות ענק וכל הדרך מלווה מפלי מים של הפשרת השלג ומפלי הנביעה הקבועים, מלאי מים נופלים בשאון אדיר. במקומות הנמוכים יותר הכל ירוק עמוק, יערות עם עצים וצמחים מגוונים ופריחה משגעת המכסה שטחים נרחבים ובין כל אלה זרועים בתים יחידים או עיירות צבעוניות. והאגמים – חלקם קפואים וקפואים למחצה והפיורדים היפים בעולם שקטים וחלקים כמו ראי ובכל המקומות האלה - מיעוט יחסי של מבקרים. "נפלנו" על מזג אוויר חם במיוחד – היו ימים של 30 מעלות צלסיוס, מנגד זכינו לשמיים תכולים, אף לא טיפת גשם אחת וראות פנטסטית בייחוד בכל התצפיות. לא חווינו ערפל כלל.

עביש ובצידיו שלג
על כביש 63 בדרך מדרום לצפון לכיוון גיירינגר

הטיסה

אין טיסות ישירות לנורווגיה, על כן בחרנו פעם נוספת בטיסת אוסטריאן היות ויש להם כמה טיסות ביום מ/אל נתב"ג, ושעות הטיסה הנוחות הותירו לנו 14 ימי טיול מלאים. המחיר היה נוח ביותר, גם בהשוואה לטיסות לואוקוסט.


מחירים

אנסה לחסל את הפיל בחדר כבר עתה: נורווגיה לא יותר יקרה ממדינות אירופה המערבית האחרות. הרכיב היקר ביותר בטיול הזה היה הרכב ששכרנו. לאחר בדיקת כמה חברות השכרה, כולל ביטוח ביטול השתתפות עצמית (חשוב ביותר בנהיגה בנורווגיה) מצאנו כי אופרן היו הזולים ביותר (אותו דיל במדינה שכנה לא היה זול יותר). דלק – שילמנו בין 20 קרונות לליטר ל24.90.


טיפ: תמיד מלאו דלק כשהמיכל מתרוקן בחציו. גם כי לא בכל מקום יש תחנות דלק, וגם כי כך תוכלו לתמרן בין מחירי התחנות השונות.

רחוב בעיר
עיר האמנות - אלסונד

כרטיסי טיסה: אוסלו היא היעד הזול יותר בנורווגיה, הכרטיסים נרכשו כחמישה חודשים טרם הנסיעה במחיר של 430 דולר. מלונות – רצינו להתפנק ולכן בחרנו ללון במלונות ולא בקמפינגים. הזמנו רק כאלה עם אפשרות ביטול עד היום האחרון ממש. היה לנו חשוב שיהיו ממוקמים בתוך מקומות יישוב או ממש בקירבתם. בכל מלון לנו שני לילות רצופים עם ארוחת בוקר כלולה במחיר. המלון הזול ביותר עלה ₪400 ללילה, היקר ביותר ₪900 (והיה לנו רק אחד במחיר הזה) חשוב לציין שאלה מחירי טרום העונה הבוערת. אוכל – מחירו מעט זול מהמחיר בארץ גם בסופר וגם במסעדות. חניות – מעט מאוד מהם היו בתשלום, כל הטבע המרהיב – בחינם. כבישי אגרה ומעבורות: תוספת מחיר זניחה לטיול כולו. כניסות למוזיאונים במקומות שניתנו הנחות "סניור" נעו בסביבות ₪60 לאדם. הדגישו בפנינו שוב ושוב שנורווגיה מקדמת הנחות למשפחות עם ילדים.

תצפית על פיורד
תצפית על פיורד אינוויק

גם כששילמנו עבור הכרטיסים הלא נכונים בכניסה לאתר (באוטומט), הסדרנים פשוט הבינו את הטעות והחליפו לכרטיס נכון ועם חיוך.


מסלולים

כתבתי על מסלול הטיול שלנו בהרחבה, אבל כאן אתן טיפים כלליים לבניית מסלולים: נורווגיה מרושתת לאורך ולרוחב בדרכים יפייפיות, חלקן ברשימת אתרי מורשת של אונסקו וחלקן כאלה שמוגדרות כ"אסור לפספס" ויש כאלה שלא מוגדרות כלל (מפת גוגל קראה להם "כביש לא ידוע") – בעיניי כל הדרכים יפות ויפות עוד יותר. אנחנו בחרנו לרוב באלה שטרם נסענו דרכן בעבר, בכאלה שהתגעגענו אליהן ובכאלה שמצאנו באקראי בזמן הנסיעה. מסלולי הליכה יש בכל מקום, הם מסומנים בשילוט ברור בכל צומת עם ציון דרגת הקושי. במקומות רבים יש שבילים בנויים יפייפיים להקל על המטיילות והמטיילים, לעתים מאפשרים נגישות גם לכסאות גלגלים ולעגלות תינוקות והתצפית במקומות אלה מרהיבה.

השתדלנו לבחור כבישים שמצריכים פחות שימוש במעבורות – יש היום לא מעט גשרים ומנהרות המאפשרים זאת. מעבורת זה כיף, אבל לעתים גוזלת זמן וגם כסף.


בחרנו להשאיר את הטיול באוסלו לסוף, ובחירה זו התבררה כמוצלחת ביותר - עליה כתבתי כאן בנפרד.

שפת פיורד

ניווט

ניווטנו בעזרת מפות גוגל. אין לי ספק שיש להן חשיבות עליונה להצלחת הטיול שלנו: הכנתי אותן מראש, כשאנחנו בוחרים בקפידה כבישים דרכם רצינו לנסוע. כבישים מוכרים השתנו בשלושים שנות היעדרותנו: לעתים התוואי שלהם שונה כך שיעברו קרוב יותר לנקודות תצפית, לעתים הורחבו לבלי הכר. על המפות הוספתי נקודות עניין בהן רצינו לעצור –"בנק מטרות" מהם יכולנו לבחור בזמן אמת. כן סימנתי את מקומות הלינה, סופרמרקטים, ומסעדות אפשריות.

אגם וקרחון
לרגלי קרחונים תמיד יש אגמי טורקיז

אין ספק שנעים "ללכת לאיבוד" בטיול ולגלות מקומות חדשים ובלתי מוכרים, אבל ההתעסקות עם המפות גרמה לנו להכיר את חבל הארץ בו טיילנו ולכן העזנו יותר להטות את ההגה כלפי דרך צדדית ובלתי מתוכננת.


חייבים

אני לא אוהבת את המונח הזה בהקשר של טיולים, ובכל זאת יש כאן כמה כאלה שחשוב לציין: להביא משקפי שמש בגלל בוהק לובן השלג בגדים מותאמים לכל עונות השנה, כי התחזית לא ממש מדוייקת ואין לדעת מתי נזדקק למה צידנית מתקפלת להעברת מזון שעשוי להתקלקל בחום והרכיב הכי חשוב: גמישות.

דייג במי פיורד
התבוננות בדייגים בעת דייג תמיד הרחיבה את הלב

חשוב להכיר את עצמכם ויכולתכם. אנחנו הבנו אחרי הטיול באיסלנד שאנחנו זקוקים למנוחה אחרי כל מאמץ, ושהמאמץ צריך להיות מתון. לכן בטיול הזה לנו בכל מלון שני לילות וויתרנו על מסלולים קשים, כמו אלה שדורשים הגעה לאחר טיפוס והליכה רגלית רבה שאנחנו לא יכולים להם. תוך כדי הטיול ויתרנו על חלק מהיעדים בבנק המטרות שלנו ובחרנו ספונטנית באחרים – לא מוכרים לנו. השתדלנו ללון קרוב למקומות שהיה חשוב לנו לראות וכך הגענו אליהם ראשונים בבוקר, כשכוחנו עדיין עמנו.

הרים, פיורד

אריזה

בגדים לכל עונות השנה כולל מעיל ובגד ים. אריזה קלה, של טרולי + תיק גב אחד לאדם בלבד מאפשרת להסתפק ברכב קטן יותר (ועל כן צריכת דלק מועטה) ולהקל על הסחיבה במעברים הרבים בין הלינות. בקלות ניתן לכבס בגדים בדרך.


נהיגה

קלה ונעימה בדרך כלל בנורווגיה. למרות שנהגנו 2100 ק"מ בעשרה ימים, נהנינו מכל רגע. אנחנו רואים בנהיגה חלק אינטגרלי מהטיול. היופי שנגלה על הכבישים דרכם נסענו – לא יאומן. עצרנו בכל פעם שמותר היה – גם לצילום וגם לשאיפה עמוקה של אוויר צלול. שילוט הדרכים ברור ונהיר, תמרורי מהירות מוצבים לאורך כל הדרך וכולם מצייתים להם, על אף שהנסיעה איטית לרוב וחל איסור עקיפה. תמרורים חומים של נקודות עניין גרמו לנו לא אחת לסטות מהדרך ולעצור.

כביש, פיורד, הר
על כביש 7

נהגנו ברכב ידני קטן גם כדי לחסוך בדלק וגם בגלל יכולת תמרון קלה יותר בכבישים צרים ובסרפנטינות. המושבים והמתלים שלו היו נוחים במיוחד.


טיפ: התקינו את אפליקציית הדרכים הנורווגית כדי לבדוק דרכים שעלולות להיות סגורות


ההתחשבות בזולת על הכביש מעוררת קינאה: בכבישים צרים יורדים למפרציות על מנת לאפשר לבאים ממול לעבור תחילה, למאותתים נותנים מיד לעבור, כולם עוצרים לפני מעבר חציה. הכבישים מתוחזקים היטב, גם עבודות בכביש לא מעכבות יותר מכמה דקות.


טיפ: עם הרכב השכור מקבלים מכשיר באמצעותו משלמים עבור כבישי אגרה ועבור שייט במעבורות כבישים (החיוב מגיע לאחר החזרת הרכב). להבנתי, אם שוכרים רכב מחוץ לנורווגיה חייבים לרכוש/לשכור את המכשיר הזה בכניסה למדינה.

סרפנטינות
דרך הטרולים - מכונית קטנה מתמרנת ביתר קלות בכבישים קשים

מנהרות

לרוב אין מנוס מהן, הן מקצרות מאוד את הנסיעה. רוב המנהרות שנסענו בהן היו מוארות יפה ונעימות לנסיעה.


מלונות

יצא שבחרנו מלונות ממש טובים. בכולם קיבלנו חדר גדול מזה שהזמנו (אולי כי הזמנו לשני לילות), בד"כ אין בהם ערכת קפה אבל יש קפה/תה חופשי בלובי. בקבלה תמיד התקבלנו בחיוך, בעצה טובה ובעזרה. הזמנו אותם הרבה זמן מראש (עם אפשרות ביטול עד היום האחרון) ומהר מאוד לא ניתן היה להחליפם בחדרים אחרים כי אזלו. כמובן שיש גם לא מעט קמפינגים עם אפשרויות לינה שונות.

הר, מפל, עיירה
איידפיורד

מעבורות

יש להבחין בין "מעבורות כבישים" שהם שירות מטעם המדינה לבין כל שאר המעבורות. במקום שנגמר הכביש ומתחיל פיורד, תמיד תגיע מעבורת כביש (כל 20 דקות) שתעביר נוסעים לגדה השנייה. תוך דקות ספורות היא פורקת עשרות מכוניות ומעלה מספר דומה. מחירם של אלה ממש זניח וכמו שאמרתי בתחילה - משולמים בסוף הטיול, אחרי החזרה הביתה. שאר המעבורות הן פרטיות ולכל אחת לוח זמנים, תדירות ומחירים שונים. (בסוף כביש "לא ידוע" שהתפצל מכביש 55 המרהיב, אחד היפים שנסענו בהם, חיכתה לנו מעבורת פרטית עם קיבולת של כ-6 מכוניות בלבד במחיר 166 קרונות לזוג+מכונית). בפיורדים מסויימים יש גם מעבורות תיירותיות – מחירם בדרך כלל גבוה מאוד. בפיורדים נידחים יותר תדירות שייט המעבורות יכול להיות נמוך מאוד. לעתים אפשר להצטרף עם המכונית לקטע שייט של אוניית קרוז (לא בכל תחנה).

טיפ: איך בודקים קווי מעבורות? מקלידים בגוגל את שם הנמל ממנו יוצאים ואת שם הנמל אליו מגיעים ומקבלים את אופציות השייט השונות.


שימוש בכסף ותקשורת

השתמשנו אך ורק בכרטיס אשראי – אין לנו מושג איך נראים שטרות הקרונה הנורווגית. במסעדה אחת ביקש סועד שישב לידנו לשלם במזומן והמלצר השיב לו – "אנחנו מעדיפים אשראי". גם על שירותים ציבוריים במחיר 25 קרונות העברתי כרטיס אשראי. ואם שואלים – סך העמלות ששילמנו גם זניח.

טיפים – רגע לפני התשלום באשראי, תצטרכו להקליד בעצמכם את הסכום אותו נדרשתם לשלם ולהוסיף כראות עיניכם עבור הטיפ. סים – קנינו בארץ סים world8 ועבד לנו מצויין.

בתים, פיורד
העיירה גיירינגר

אוכל

במלונות בכל הרמות מגישים ארוחות בוקר טעימות, עשירות ומגוונות: לחמים טריים, מיני סלטי דגים, ארוחה אנגלית מלאה וירקות במשורה. גבינות, יוגורטים, נקניקים וסלמון מעושן בטעמים.

בסופרים יש מבחר גדול, מטבע הדברים בגדולים יש מבחר גדול יותר. רוב המוצרים הם מיבוא. נורווגיה לא חברה באיחוד האירופי ועל כן כל המוצרים המיובאים יקרים מהמקומיים, לעתים פי שניים ויותר. כמעט כל הפירות והירקות בסופר מיובאים. מוצרי דגים מקומיים זולים ביותר בייחוד לתיירים מהארץ. בחלק מהסניפים ראיתי דוכני אוכל חם מוכן שניתן לקנות לפי משקל.

אוכל
משמאל - ארוחת בוקר לדוגמה. אפשר לראות את מבחר סלטי הדגים. מימין ארוחות צהריים שונות

קונדיטוריות יש בכל קרן רחוב – לא טעמנו אז לא אוכל לדווח. גם במסעדות ניתן למצוא מנות במחירים זולים מהמקבילים להם בארץ. מנת "פיש אנד צ'יפס" מדג קוד טרי יש כמעט בכל מסעדה, מרק דגים מוקרם מצוין, מדגת היום ניתן למצוא במסעדות רבות. כמו כן, מסעדות המבורגר ופיצה, תאילנדיות וסיניות יש לא מעט. חשוב: הנורווגים כמעט ולא משתמשים בסוכר במנות שלהם, לעומת זאת במלח בשפע... אם זה חשוב לכם – בררו עם המלצרים. מי ברז מוגשים לשולחן תמיד. בכל ארוחות הבוקר ובכל התפריטים במסעדות ראיתי פירוט של אלרגנים ליד פירוט המנות – אני מניחה שצריך לפי חוק, ברבות מהמסעדות ראיתי תפריט ילדים ותפריט ללא גלוטן.


לקריאה נוספת:

סוף שבוע באוסלו - פוסט המתעד את שלושת הימים האחרונים של הטיול.

תכנון הטיול לנורווגיה - פוסט שתיעד את שלבי התכנון

אתר התיירות הנורווגי - ממנו קיבלתי המון מידע


תודה שהגעתם עד כאן. ממליצה בחום לקרוא גם תיאור מסלול הטיול המצורף ואת תיאור סוף השבוע באוסלו. אם יש לכם טיפים נוספים - אנא צרפו אותם בתגובות למטה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

IMG_0304-1.jpg

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים

אוצרות אחרונים:

ארכיון אוצרות:

bottom of page