top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

איסלנד - טיפים לנחיתה רכה

ראשית צריך לומר שהיה טיול מדהים, יפה בחלקים רבים, מרהיב ומחכים בצורה שכמעט אף טיול אחר לא יכול להיות. אחרי שזה נאמר אפשר ללכת צעד צעד. לפרוס תחילה את הקשיים, האתגר וגם את ההנאה.

המסקנה החד משמעית שלי מהטיול הזה היא, שצריך לממש חלומות כשהם נחלמים, לעתים כשמחכים זמן רב מדי, מתרחקים מהחלום.

זו פעם ראשונה שאנחנו נעזרים בחברה חיצונית – "איסלנד אחרת" לתכנון הטיול. הזמנו דרכם מלונות לאורך המסלול, מכונית ומעבורת לאיי וסטמן. חששנו שלא נוכל לעשות זאת לבד תוך חודשיים. אבל מרגע שהשלד היה בידנו, נכנסנו לעובי הקורה, בדקנו את כל המלונות ביקשנו להחליף כמה מהם שהוחלפו, אני בניתי מפות לפי התוכנית כדי שנוכל לנווט באמצעותם בטיול עצמו, דבר אשר חסך לנו המון זמן יקר בטיול עצמו.

על הטיול עצמו סיפרתי בפוסט נפרד, כאן ארכז את כל הטיפים הנחוצים לדעתנו לטיול מוצלח באיסלנד.

אדמה מבעבעת
אזור גאותרמי בו האדמה מבעבעת ועשן יוצא ממנה. ליד אגם מיבאטן hverir

מפות ניווט

הכנתי מפות גוגל לפי ימים, אילצתי את המסלול לנסוע בכבישים מומלצים. סימנתי במפות את כל הסופרמרקטים הקרובים למסלול – כך ידענו בכל יום היכן צריך להצטייד במזון לפני שמגיעים למקום הלינה המרוחק מכל מקום יישוב, היכן כדאי לאכול בחוץ בצהריים והיכן בערב. לא היו הפתעות. המפות האלה שימשו אותנו לניווט בטיול עצמו – בלעדיהן לא בטוח שהיה לנו טיול מוצלח. (בטיול עצמו ראינו פעמים שמות מקומות שחוזרים על עצמם ביעדים שונים, אולי בהגיה שונה. חשוב שלא היינו צריכים להקליד אותם בזמן אמת וכך לחסוך זמן ועוגמת נפש).


מסלול

עברתי על כל המסלולים והשארתי רק את אלה שחשבתי שהם מתאימים למאמץ הפיזי שאנחנו יכולים לו. הקושי העיקרי בטיול כזה הוא לדעת לשחרר. לדעת מראש לסנן אתרים – להשלים עם העובדה שלא נראה את הכל בטיול אחד פשוט כי אי אפשר וגם מתוך אלה שנבחרו בקפידה, לשחרר את אלה שלא מתאפשר להגיע אליהם בגלל אילוצים בשטח. לא נורא. צריך לזכור תמיד שבראש ובראשונה באנו ליהנות ולא לסבול.

אנשים מטיילים למפל
Hengifoss מפל

כרטיס אשראי ואינטרנט

אמצעי התשלום העיקרי, כמעט יחידי באי. לא קנינו בכלל קרונות איסלנדיות. דאגו לפני הנסיעה לכרטיס בעל עמלת המרה נמוכה, דאגו ליידע את חברת האשראי מה יהיה מספר הטלפון שלכם בטיול (כדאי לדאוג לכך לפני הטיול) כי בתשלום און-ליין חברת האשראי מבקשת לוודא שאכן אתם מבצעים את העיסקה ע"י שליחת קוד אימות בסמס. תשלומים כאלה נדרשים בעיקר בחניות בטבע. הרכב שלכם מצולם בכניסה ואם לא תשלמו, ייגרר קנס עצום. במעבר במנהרה לאקוריירי נדרש תשלום און-ליין תוך 24 שעות, בדרך דומה.

אם רוצים לקנות סים מקומי – כדאי בשדה התעופה. אנחנו לא עשינו זאת ולא מצאנו בשום מקום אחר כך. וואי פיי חזק יש בכל המלונות.


אריזה

זה טיול לא קל. הוא כרוך במעבר לינה כל יום (כמעט). מנסיון עבר אני יודעת שמה שמקל על העניין הוא מיעוט מזוודות וסדר מופתי בהם, חלוקת תפקידים מדוייקת (כמעט) ביננו (אני אורזת, בנזוגי בודק בעיניי נץ שלא נשכח דבר בחדר). ביום הראשון הוצאנו לרכב מקלות הליכה, תיק ובו ציוד בריכה (בגדי ים ומגבות מנדפות), כובעים ושם היה מקומם. אחד מהתרמילים שלנו היה צידנית ובו תמיד אוחסן האוכל היומי שלנו.

טיפ נוסף: קחו איתכם רק טרולי שעולה איתכם למטוס. מזוודות לא מגיעות בימנו לעתים קרובות מדי. דבר נוסף, תצטרכו לסחוב אותם כל יום ולאחסן בתא המטען של הרכב בכך תקלו על עצמכם. תרכשו מזוודה קלת משקל, כך תוכלו להוסיף משקל בציוד שתיקחו. המשקל מוגבל ע"י חברות התעופה.

תרופות

הביאו איתכם כל תרופה שתחשבו שתצטרכו. נדיר למצוא בתי מרקחת מחוץ לרייקיאוויק.


נהיגה

גוגל מאפס מודיע לנו שבמסלול החדש ניקלע לפקק כתום מזעזע ביציאה מהעיירה הקטנה בה לנו הלילה (לא חשוב השם, כי ממילא אנחנו לא זוכרים שמות במצב שמחליפים לינה כל לילה), אנחנו צוחקים ביננו בקול גדול שהתגעגענו לפקקים ושזה יתן לנו הרגשת בית ואז מגלים שהכביש שנצבע כתום מכיל בקושי 3 מכוניות...

שכרנו רכב רגיל, כי לא התכוונו לנסוע בכבישי F המובילים לפנים האי ומצריכים רכבים 4X4. מותר לנסוע עם רכב רגיל על כבישי עפר רגילים.

הנהיגה באיסלנד קשה! מי שאינם נהגים/ות מיומנים/ות אנא שיקלו טיול בצורה אחרת באיסלנד. אני מעידה על הטיול שלנו – זה שמקיף את האי על כביש הטבעת שהוא הכביש הכי טוב באיסלנד, (כמובן עם סטיות לכבישים קרובים): כולם קשים לנהיגה במובנים האלה: אין שוליים. אסור למצמץ ולו לרגע שמא תסטו הצידה ואז עלולים ליפול (הכביש תמיד גבוה מהשטח הצמוד לו), בכבישי העפר בהם מותר לנהוג עם רכב רגיל צריכים להיות עירניים כל הזמן שמא אבן מזדקרת תפוצץ גלגל, להקפיד לנהוג תמיד לפי המהירות המותרת (יש הרבה מצלמות בדרך), להיות אדיבים לנהגים/ות אחרים/ות – יש כבישים ואף מנהרות בעלי מסלול אחד בלבד!

כביש עפר, הרים מושלגים
כביש עפר בפיורדים המזרחיים

הביאו איתכם מוזיקה – יש מעט מאוד מוזיקה ברדיו האיסלנדי (הם בעיקר מדברים המון...)

כדאי מאוד לעשות ביטוח ביטול השתתפות עצמית (בארץ המחירים יותר זולים) אבל תבדקו את האותיות הקטנות המחריגות אירועים רבים! אנחנו עשינו ביטוח "אפר וחצץ" במעמד השכרת הרכב שהתברר כחיוני ביותר – בכבישי עפר עפות הרבה אבנים קטנות אל הרכב ושורטות אותו.

היזהרו! החזיקו את הדלת היטב בעת הפתיחה שלא תיקרע חלילה מהמכונית בגלל הרוחות החזקות!


איכות הסביבה

איסלנד אלופת השמירה על איכות הסביבה. אסור לדרוך על אדמה מחוץ לשבילים המסומנים שמא לא יצמח יותר כלום מתחת למדרך רגלינו. 90% מהאנרגיה במדינה מגיעה מאנרגיה חלופית, שאני לא יודעת בדיוק להסביר את זה חוץ מזה שזה מגיע מתחת לאדמה הבקועה ממילא והם למדו כיצד לנצל את זה, בשבועיים לשהייתנו באיסלנד נשמנו את האוויר הכי נקי שיכול להיות (למרות שאני זוכרת תחושה דומה בלפלנד), אסור לזרוק זבל בטבע ולכן בחניות אין פחי זבל – כל המטיילים לוקחים את שלהם איתם ובכל מקום יישוב אליו הגענו ראינו קבוצות של בני/בנות נוער עם כלי ניקוי ביד מנקים חלקת טבע ובכל זאת היתה לי תחושה של רמאות מסויימת בכל פעם שראיתי בנמלים שלהם את אוניות הענק, לפעמים שניים לפעמים שלושה בנמל אחד, פורקות קבוצות תיירים לבושים מדים כחולים או אדומים לחמש דקות סיבוב וחזרה למפלצת הענק להמשך זיהום מי הים תחתם.

ספינת ענק, עיר, הרים מושלגים
ספינת ענק עוגנת באקוריירי - צפון איסלנד

מלונות

היינו בכל סוגי המלונות – מבקתה בקמפינג ועד מלונות 4 כוכבים. כמעט כל לילה בחדר אחר. רמת המלון המוצהרת אינה ערובה לטיבו – ההבדל בין החדרים השונים היה במספר הסבונים שקיבלנו, קומקום או מכונת קפה או בכלל לא ונחשו באיזה מלון לא היה כלום. בחדר הכי פצפון עד רמת קלסטרופוביה היתה המיטה הכי נוחה, וארוחת הבוקר – אין לנחש איפה תהיה יותר בסיסית ואיפה יותר מושקעת. ככלל, כל המלונות היו בסייסיים ברמה של מלונות בשנות הששים בארץ, אך מספקים. ישנו די טוב, בעיקר באלה שהיו בהם וילונות מחשיכים יותר טובים.

בית דשא
בית דשא - בנייה מסורתית באיסלנד

צילום

האור פה מצויין בד"כ, גם כשנראה מעורפל התמונות יוצאות יותר רוויות משנדמה, אלא שהן לא נראות כמו מאות התמונות שצפיתי בהן ברשת. היו כאלה שוודאי צולמו במזג אוויר יותר משובח – לראייה התמונות שצילמתי בימים שימשיים, או שהצלמים/ות חיכו שעות לרגע המתאים, או שבאו עם ציוד צילום שמתאים בדיוק לכזה מקום: עדשה ששוקלת מאות ק"ג, חצובה, כיסוי מצלמה מפני רטיבות, רחפן (אסור בשימוש במקומות רבים) וכו'... וכן, לפעמים צריך להסתכן במקום העמידה לתפישת קומפוזיציה יותר טובה... אני בהחלט ממליצה לא להסתפק במצלמת הטלפון, טובה ככל שתהיה.

כביש, פיורד, הרים
בדרכים. פיורד במזרח איסלנד

בתי שימוש ודלק

כשמיכל הדלק שלכם מתרוקן בחצי – מלאו בתחנת הדלק הקרובה. אין לדעת מתי תהיה התחנה הזמינה הבאה. בגלל שיטת התשלום בתחנות האוטומטיות העדפנו למלא בתחנות מאויישות (פותחים מאוחר בבוקר) ואז אפשר למלא מיכל מלא ולשלם למוכרים בחנות בדיוק את ערך הקנייה.

בתי שימוש יש כמעט בכל חניה באתרי התיור, בתחנות דלק ומסעדות. אך אלה נדירים והמרחקים ביניהם גדולים. לכן, השתמשו בבתי השימוש כשאתם פוגשים אותם ולא ברגע האחרון. אגב, אסור בחוק לעשות צרכים בטבע! שימו לב!


מזג אוויר

הכי לא צפוי בעולם. לא הצלחנו ללמוד שום חוקיות כמו למשל, אחה"צ יותר חם מאשר בבוקר... אין כזו חוקיות. נקלענו לחורף בקיץ, ימים קרים עד קפואים דווקא כשהיינו אמורים ללכת בטבע. יום אחד התעקשנו והלכנו למפל, דרך של כרבע שעה החזירה אותנו קפואים ורטובים. הלבן של העין כאב לי מרוב קור ורוח צולבת... לכן אני מציעה: להצטייד בכפפות, צעיף חם, כובע חם שמכסה על האזניים, אם אפשר גם על האף והפה. מכנסיים ומעיל נגד גשם הנלבשים מעל הבגדים, כולל מעיל הפוך. אנחנו הצטיידנו בשכמיה כנגד גשם שהתבררה כמיותרת לחלוטין – הרוח העיפה אותה לכל עבר והגשם צלף בנו תחתיה. והיו ימים של שמש קופחת ובוהקת כזו שמשקפי השמש שלנו בקושי עזרו... אבל חם לא היה. נעליים: חשוב מאוד שיהיו נעלי הליכה גבוהות עמידות למים (נעלי התעמלות מחליקות במקומות רבים). מטריות הן הכי מיותרות בעולם! הן לא מחזיקות מעמד שנייה ברוח האיסלנדית!

גשר, גשם
גשר ביום גשם קר

מחירים

אומרים שאיסלנד מאוד יקרה. ובכן, איסלנד יקרה כמו... ישראל! למרות שבאיסלנד מייבאים הכל הכל – מעגבניה ועד מכונית, המחירים לא יקרים כצפוי. נכון, יש מדינות זולות בהרבה לטיול, אבל אם נשווה שבוע מחיה בבית לעומת שבוע מחיה באיסלנד התחושה תהיה הרבה יותר קלה. יש רשימה מקובלת של סופרמרקטים לפי מחירם, אבל אני מעדיפה גם למצוא את מה שאני אוכלת בסופר (למשל, לחם מקמח מלא) ולכן העדפתי את "נטו" או "קרונן" במקומות שהיו ופעמיים קנינו בסופר מקומי קטן. דלק – לאחר עליית המחירים האחרונה בארץ השתווינו גם בתחום זה. כניסות: בריכות ומוזיאונים כחצי מחיר ממה שאנחנו משלמים בארץ. חניה: לכמחצית מהחניות לאטרקציות בטבע נדרש תשלום של בין 700-800 קרונות לשהייה.

קניון, נחל
קניון Fjaðrárgljúfur

אוכל

ברוב תחנות הדלק יש מסעדות. רובן עממיות ובמחירים דומים לארץ. בסופרים ניתן למצוא פרודוקטים מוכרים לנו בחלקם יש אוכל מוכן לחימום, יש בשר מוכן לצלייה ארוז לפי יחידות. מוצרים בסיסיים כמו שמפו, סבון, תחבושות היגייניות כנראה מסובסדים – חצי מחיר מהמחיר בארץ.


איסלנד - לנדוד עם ציפורים


מקווה שנהניתם. אשמח לכל תגובה כאן למטה בתגובות, לטיפים שתרצו להוסיף ומאחלת למי שיסעו לאיסלנד הנאה מרובה!

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

IMG_0304-1.jpg

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים

אוצרות אחרונים:

ארכיון אוצרות:

bottom of page