top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

נורבגיה - טיול עם ילדים

תובנות מהמושב האחורי


פעם פעמיים בשנה, אני מורידה את בובת הטרול מהמדף העליון ובעדינות מנקה את האבק משערותיו הסבוכות, שחלילה לא אקלקל את זכרון הטיול ההוא, שטיילנו אי אז כשהילדים היו קטנים, בני 10 ו-7, ובמובנים רבים היה טיול מכונן, בגלל השמחות הרבות אבל גם בגלל הטעויות, מהם למדנו לטיולים הבאים.

נוספיורד, לופוטן

טיסת ק.ל.מ עם לינת לילה באמסטרדם הביאה אותנו לקופנהגן. את כל המרץ הוציאו הילדים בעיר היפה הזו, לא ידעו שצריך לשמור קצת לשלושת השבועות הבאים. אורך הטיול נקבע בגלל המחיר הגבוה של כרטיס הטיסה. ככל שהטיול ארוך יותר, כן יהיה מחירו ישתלם יותר.

טרומסו

חודשים ארוכים לפני כן ישבנו על רצפת הסלון, ליד המפה הפרוסה וספר מישלן דק, שהקיף את כל ארצות סקנדביה, מתוכם בערך 60 עמודים לכל נורבגיה הגדולה, בה תכננו לטייל את רוב הטיול. סימנו נקודות עגינה עיקריות – קופנהגן היפה, לגולנג במערב דנמרק, מעבורת לגטבורג בשבדיה ומשם באופן כללי נהיגה לברגן וצפונה. כללי, כי כפי שכבר כתבתי בעבר, בתקופה ההיא נהגנו לאלתר. כל לילה מחדש חיפשנו מיטות, המשחק הקבוע ברכב היה ניחוש "איך ייראה החדר של היום?". בנזוגי חלם להצפין עד לאזור הפולרי. הטיסה חזרה נקבעה מאוסלו.

ריינה, לופוטן

לילדים נתתי יומנים, שיתעדו, שיוכלו להזכר כשיגדלו בחוויות הנפלאות שציפיתי שיהיו להם, היא שמחה כי תמיד אהבה לכתוב, הוא ראה בזה מטרד ואני לא יכולתי להבין למה. אז תצייר לי ציור אחד, ביקשתי. והוא צייר. כשחזרנו הביתה צירפתי אותו לאלבום, כי לעולם הוא יזכיר לי את הרגע בו צויר, אבל אין לי רשות לצרף אותו לכאן.

סבולבר

בדרך עברנו בנופים היפים בעולם. הכביש עבר לעתים לצד פיורד חלק כראי, לעתים הגיע לרום ההר שצפה על הפיורד שמתחת. לא הפסקנו להתפעל מהיופי הנשגב.

כביש 10, לופוטן

אומרים שהנסיון הוא המורה הכי טוב לחיים, והטיול הזה, על הדינמיקה המשפחתית בו, היה מורה מצויין. האינפורמציה היחידה שלנו ל"חו"ל עם ילדים" היה ספר בשם זה אותו כתבה רותי לויאב, והוא לא כלל את ארצות סקנדינביה, כי מחברת הספר כנראה לא חשבה שילדים יהנו מסוג כזה של טיול. היא כנראה צדקה. הנסיעות הארוכות הולידו כעסים לא מעטים מצידנו "תסתכלו החוצה, תראו את הנוף המדהים" – קראנו לעבר הספסל האחורי שם השעמום חגג. מזל שהמציאו כבר את הגמבוי, כך יכולנו לנסוע שעות בנוף אלוהי עם מינימום טרוניות מהכיוון.

כביש 815 לופוטן

האטרקציות בטיול הזה עבור הילדים (מעבר לפארקי השעשועים המתוכננים) היו המעבורות – חלקן היו כאלה פשוטות, שחוץ מהנחוץ ביותר, לא היה בהן כלום והיו כאלה "שוות" שהיו בהן חדרי משחקים לילדים שכללו בריכת כדורים שלא היתה מוכרת בארץ, וילדים בלונדים שדיברו בשפות אחרות. הילדים שלנו הסתדרו איתם נהדר.

מעבורת

היו ימים שהיו לגמרי של הילדים. הם נהנו ואנחנו נהננו מהעובדה שהם נהנים. למשל, בברגן היתה מיטת מים בדירה עליה הם ישנו יומיים והם היו מאושרים עד הגג על ההזדמנות מהסרטים. היו מעליות מדברות, רכבלים ובעיקר הרבה פיקניקים בדרך. היכולת לעצור על שפת פיורד מדהים ולבשל ארוחה פשוטה, ביחד, עשתה לנו את הטיול. הבכורה נהנתה מהיצע הדגים, הצעיר ניזון מפסטה בלי תוספת כמעט חודש.

פיקניק

השבוע האחרון היה סיוט. השעמום הגדול מאחור הפך לבחילה אחת מתמשכת מלווה בהקאות. המראות היפים ביותר של כביש RV17 זכורים לי לפי מידת ההקאה מאחור. בעיר הכורים רורוס התאפסנו. שם, אחרי יום של נסיעות ארוכות וקשות, אחרי שלא הצלחנו למצוא לינה כלבבנו ונאלצנו לישון באכסניה מאוד פשוטה, כשהצעיר שלנו עם חום גבוה מתגעגע קשות הביתה. "סבתא לא תבין באיזו שפה אני מדבר", בכה. בו ברגע שינינו את התוכנית, אמרנו לו שלמחרת נוסעים היישר לפארק הטרולים, החום ירד בשניות. אז הבנו שקצת הגזמנו.

בובות טרול

הפארק הזה זכור לי כאחד השיאים בטיול, עד היום אני מזכירה אותו ואת שלמדנו שם. גם שם פגשנו את הנורווגים הצנועים, הילדים "למדו לנהוג" במכוניות קרטינג, אני התפעלתי מהאנגלית של בכורתי, משך כל הטיול אבל כאן יותר, מהבטחון העצמי שהיא הפגינה אל מול המדריך ומהדרך בה לקחה חסות על אחיה ותירגמה לו את ההוראות. בסוף הקורס הקצר קיבלו תעודת נהגים צעירים.

תלבושת נורבגית

עוד בפארק, ביקרנו ב"מוזיאון הנפט והגז" שם חווינו חוויה אינטרקטיבית שלא חזרה על עצמה בשום מקום אחר, שם למדנו שיעור נפלא במדיניות אחראית – כשסיפרו לנו איך נורבגיה הבטיחה את עתידה הכלכלי כשגילתה את מרבצי הנפט בים הצפוני, ובמוזיאון אחר למדנו כל מה שצריך לדעת על גשרים. כמובן היו גם בריכות ומתקני המשחקים. הילדים נהנו מכל דקה בפארק ההוא.

דגל נורבגיה

הסיום בעיר הגדולה, אוסלו, היה רעיון נהדר. גם מוזיאונים, גם חוף ים, גם מלון נעים.

זוכרים את הרצון לעבור את הקו הפולרי? העובדה שלא הצלחנו להגיע אליו בנהיגה, כי בכל זאת נורבגיה ענקית, הוליד טיול נוסף לצפון נורבגיה בלבד, כעבור הרבה שנים, בזוג. הפעם, תכננו את המסלול בידיעה שמה שלא נספיק בטיול הזה, כנראה שלא נראה. למדנו היטב את החומר וסימנו את כל המקומות עליהם לא ויתרנו, הזמנו את רוב הלינות מראש. תמונות האווירה כאן בפוסט הן מהטיול הזה, השני. וזה הקישור למסלול שלו.

נוספיורד

לקריאה נוספת:

אתר הבית המעולה של לשכת התיירות הנורבגית - יש בו כל מה שצריך לתכנון טיול בנורבגיה

מייהוגן - מוזיאון פתוח עם אוסף בתים מכל רחבי נורבגיה

טרולפארק, או בשמו הרשמי - הונדרפוסן

אחד מכבישי החוף המרשימים ביותר בנורבגיה שכדאי מאוד לכלול אותו בנסיעה צפונה - RV17

את מסלול הטיול החלומי, המתואר למעלה, שרטטנו על מפה מנייר והדבקנו באלבום. העתקתי אותו לכאן כדי שיתועד. ספרו לי בתגובה - גם לכם היו טיולים מכוננים? מה למדתם מהם?

מפת טיול בנורבגיה
מפה - מסלול טיול עם ילדים בנורבגיה

תגובות - במושב האחורי

תגובות - במושב האחורי

תגובות - במושב האחורי

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

IMG_0304-1.jpg

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים

אוצרות אחרונים:

ארכיון אוצרות:

bottom of page