top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

נורווגיה אהובתנו

"אני מרבה לנסוע, גם אם בדרכי המוזרה והפרטית. זה מאוורר את המוח, את הלו"ז ואת החיים עצמם. זה מרחיב אופקים ומלמד על צניעות. זה מלמד אותך על אחרים ובעיקר על עצמך. זה מכניס קצב לחיים, זה מזכיר לך כמה אתה אוהב את הבית ואת מי שמחכים לך בבית"

כך כותב גיל חובב ב"ספר קטן על העולם הגדול" שלקחנו לטיול השלישי שלנו בנורווגיה והציטוט הזה הוא בעיניי תמצית הכל: דרך מוזרה יש לנו לראות דברים אבל היא הדרך שלנו, למדנו בטיול הזה המון צניעות נוכח איתני הטבע והתמודדות האדם איתו, הערכה לזולת ולתרבות שונה ונוכח אורך הטיול, התגעגענו המון הביתה ולאהובינו.

שלג, אגם, בתים בודדים
נוף פני ירח על כביש 7

חשבנו שלנסוע למדינה היפה בעולם בעיננו, בתקופה כזו, יהיה עבורנו פסק זמן במלוא מובן המילה, אלא שבכל יום ובכל שעה השוויתי, על שפת פיורד שלו או בעיירה צבעונית: יוקר המחייה שלנו הרקיע שחקים, אנחנו נלחמים על הכבישים שלנו במקום לנסוע להנאתנו, אנחנו מתבדלים יותר ויותר ממי שלא דומים לנו. פסק הזמן שלקחנו מהחיים עצמם היה בזמן הנכון, אבל העצים את העובדה שיש מקומות שפויים משלנו בעולם.

מבט על פיורד נרו
נרו פיורד מתצפית סטגסטיין

בחרנו בטיול איטי, שהפעולות האקסטרימיות ביותר שלו היו הליכה בשביל בנוי ונהיגה בין נופים עוצרי נשימה, טיילנו שבועיים מלאים בארץ הפיורדים – בדרום-מערב נורווגיה, מסלול עגול שמתחיל בשדה התעופה אוסלו, עובר דרך ה-Sognefjord, ה-geirangerfjord ועוד הרבה פיורדים עם שמות שוברי שיניים, אגמים קפואים וכאלה שהפשירו, המוני מפלים – קבועים וזמניים, נסענו דרך יערות ולצד שדות מוריקים ופורחים זרועי בתים צבעוניים, גשרי ענק ותצפיות מרהיבות. עברנו באחת הערים היפות ביותר של נורווגיה – אלסונד, הגשמתי חלום לנסוע על "הדרך האטלנטית" וסגרנו מעגל בשלושה ימים באוסלו, שגדלה והתפתחה מאוד מאז ראינו אותה בפעם האחרונה. טיפים לטיול מוצלח בנורווגיה - כאן.

קונספט הטיול: יום נסיעה מאומץ ויום קליל אחריו בו מטיילים במקום הלינה.

כביש, גשר
בדרך האטלנטית

כביש 7

הנסיעה על הכביש היפה הזה היה שחזור חווית "הפעם הראשונה" שהתרחשה לפני 30 שנה. בזכרוני לא היה מקום יפה ממנו. הקדשנו יומיים וחצי לדרך שאפשר לעבור בכמה שעות. את חצי היום הראשון שהרווחנו מטיסה מוקדמת ניצלנו להגעה ל-Gol – עיירה על אם הדרך שהיא מקום מעולה להצטיידות לכל הטיול. חרשנו אותה ברגל בשעת בוקר מאוד מוקדמת לאחר תרגול שינה בלילה בהיר כמו יום – השמש הרי כמעט ואינה שוקעת כאן וכשנצפין יותר, יהיו אף יותר שעות אור.

מלון: Solstad Gjestegård

פיורד
שתי נקודות עצירה ליד איידפיורדן, בכביש 7

בשני הלילות הבאים ישנו באיידפיורד. הגענו לעיירה היפייפיה הזו השוכנת על שפת ה-Eidfjorden, כשאנחנו עוברים בקניוני ענק, מהצדדים נופלים מפלים שוצפים ולפנינו אגמים קפואים שזה עתה מתחילים להפשיר. לראשונה בטיול זה פגשנו שלג ואגמים קפואים שנראו כתפאורה לאגדות ילדים. שמחנו שסחבנו מעילים – מאותו רגע הם גרו במכונית למשך כל הטיול, ונשלפו ברגעים קריטיים בהם הם היו נחוצים מאוד.

אגן, שלג
אגם בתהליכי הפשרה על כביש 7

עצרנו ליד מלון Fossli לתצפית על מפל פורינגפוסן (Vøringfossen). אני זוכרת איך הכרחתי את הילדים, בטיול ההוא, לצאת מהאוטו להביט בפלא והם לא הבינו מה אני רוצה מהם, אבל עכשיו הכביש מתפתל למקום אחר בכלל, וממנו יוצאת מערכת מדרגות וגשרים מרשימה ביותר לתצפית על המפל שמסתבר כי הוא בכלל שלושה מפלים שונים שיצרו עבורנו קשת צבעונית מדהימה. נוח מאוד להלך על המדרגות האלה!

גשר הליכה, קשת על המפל
גשר תצפית על מפלי פורניגפוסן

ביקרנו במרכז המבקרים של שמורת הטבע Hardanger – זהו מוזיאון המתעד את התפתחות השמורה הגדולה ביותר בנורווגיה – גיאולוגית, זואולוגית ובוטאנית וגולת הכותרת – סרט תלת מימדי מרתק על הנופים המרהיבים שלה. 180 קרונות כניסה לאדם.

איידפיורדן
תצפית מעתיקת נשימה מחוות Kjeåsen

עלינו לאחת התצפיות היפות ביותר בכל הטיול: תצפית חוות Kjeåsen. ההגעה כרוכה במאמץ מסויים, של נסיעה במנהרה צרה וחד מסלולית – מותר לעלות להר בכל שעה עגולה ולרדת בכל מחצית השעה. ביציאה מהמנהרה יש חניה בערך לשתי מכוניות בלבד, ואז בשביל הליכה באחו מגיעים אל התצפית הזו על האיידפיורדן. מקסים!

במנהרות כביש 7 גיליתי לראשונה ככר בתוך המנהרה, מוארת באור כחול זוהר וממנה מתפצלים שלושה כבישים שונים – צעקתי מרוב התרגשות!

ככר מוארת בתוך מינהרה

נותר לנו זמן למכביר לטיול בעיירה איידפיורד ובעיירות סמוכות.

מלון: Vøringfoss Hotel

בית בודד על אי

הדרך מאיידפיורד לסוגנפיורד

עמלנו רבות על בחירת המסלול המתאים לנו בקטע הדרך הזה עד ללינה הבאה ב-sogndalsfjøra. בחרנו לנסוע דרך כבישים נופיים שפתיחתם עד למועד הגעתנו היתה מוטלת בספק ואכן, אחד מהם היה סגור לצערנו. במקום אחר הסטנו את ההגה בגחמת רגע ונסענו באחד הכבישים היפים ביותר בכל הטיול – הכביש הצר מאוד Flåmsdalsvegen 5743 העובר מפלאם בעמק למירדל עד מחצית הדרך לצד הרכבת המפורסמת. הסתובבנו בחזרה רק ברגע שהתאפשר למכונית לעשות זאת.

יער
טיול ביער עבות אל מפל גבוה. היער היה מהנה מהמפל

עצרנו באחת התצפיות המרשימות ביותר בכל הטיול – מהמרפסת של מלון stalheim. יש להכנס למלון עצמו ולעבור דרך הלובי המרשים אל המרפסת הפונה להרים ולעמק - אם יהיה לכם יום בהיר כמו שהיו לנו, תראו אוסף הרים מצוירים שטרם ראיתי כמותם ועמק מוריק תחתיהם.

הרים, עמק
מבט על עמק שטלהיים ממרפסת התצפית במלון שטלהיים

טיילנו ברגל לשלושה מפלים ענקיים יפייפים, עמדנו שמוטי לסת בתצפית Stegastein-LOOKOUT צופים לעבר ה-nærøyfjord מצד אחד ולעבר aurlandsfjord מצד שני, נסענו דרך מעבר ההרים הצר - aurlandsvangen שנפתח לתנועה יומיים לפני שהגענו והזכיר לנו נסיעות דומות באלפים הגבוהים.

תצפית על פיורד
תצפית Stegastein-LOOKOUT
כביש בנוף מושלג
כביש אאורלנד מושלג לגמרי!

"יום המנוחה" הבא הפך לנסיעה איטית ומהנה, כיוון שלא יכולנו לוותר על כביש 55 הנופי, שהכתרנו כאחד משלושת הכבישים היפים ביותר לטיול זה. המסלול שלנו עבר מדרום לצפון תחילה לצד אגמים ופיורד שלווים ואחר טיפס לגבהים בהם שוב פגשנו שלג משני צדדיו, עד לפיסגה. עצרנו אין ספור פעמים להתפעמות ובדרך חזרה שוב סטינו מהדרך המתוכננת אל כביש צדדי וצר - Fv5637, העובר ממש על שפת פיורד ומוביל אל אחת מכנסיות הלוחות העתיקות ביותר בנורבגיה: Urnes.

מלון: Quality Hotel Sogndal

אי באגם
אי באגם לצד כביש 55
הר מושלג ופסל
פיסגת ההר Fantesteinen. בדרך 55
כנסיית לוחות
כנסיית Urnes

הדרך מסוגנדל לגיירנגר

התכנון היה להתחיל את היום במוזיאון הקרחונים – 20 דקות נסיעה מהמלון. אלא ששעת פתיחתו המאוחרת לשעת היציאה שלנו אילצה אותנו לוותר. בדיעבד החלטה נבונה, לאור מרחק הנסיעה הרב באותו היום. העצירה הראשונה לאותו יום היתה למרגלות שפיץ של קרחון עצום - bøyabreen ואגם טורקיז שנוצר מהפשרתו.

קרחון ואגם
קרחון bøyabreen

כנראה שבנק המטרות ליום הנסיעה הזה היה עמוס מדי, ואולי ראוי היה לחלק את היום הזה לשתי לינות, כדי להאט את קצב ההתקדמות ואולי כדי להוסיף ביקור בעוד כמה מקומות מעתיקי נשימה, אבל הרוגע של יום המחרת היה פיצוי הולם למאמץ. הכביש השני הסגור בטיול זה חסך לנו עוד כמה ק"מ של נסיעה.

בעת הזו כבר הספקנו להעריך את שילוט הדרכים המצויין, ולאמץ את השלטים החומים המורים על נקודות עניין. שוב חרגנו מהתכנון המקורי ונסענו בעקבותיהם לתצפיות בלתי מתוכננות. לא ידענו שנעמוד כל כך הרבה פעמים על שפת מצוק ונסתכל עד האופק על מלוא אורכו של פיורד עד להתפצלותו. לא חשבנו לרדת מאם הדרך כל כך הרבה פעמים רק כדי לנסוע ממש על שפת המים. עצרנו ליד דייגים, התבוננו בהנאה במלאכתם השלווה, כך שכשהגנו ל-LOEN, לא חשנו עוד צורך לעלות ברכבל לתצפית כמתוכנן, והמשכנו הלאה.

הר, כביש שלט
שלט חום המורה על אטרקציות. כאן הטרולסטיגן - דרך הטרולים

קטע הנסיעה האחרון ליום זה התחיל בכביש 15 המרהיב שטיפס לגבהים, שלג גבוה משני צידיו. מעלות החום טיפסו ביום זה לשיא, ופה ושם כבר ראינו גושי שלג גדולים נשברים אל הכביש, מה שגרם לעובדי מע"צ הנורווגים לצוץ בכל פינה ולפנות את המפגעים, כמובן תוך כדי עצירת התנועה. פעם אחת זו היתה עצירה מספיק ארוכה כדי לצאת מהמכונית לשיחת חולין עם נהגים ונהגות אחרים.

מכוניות אספנות
חלק ניכר מהדרך ליוו אותנו מכוניות מועדון אוסטין של שנות הששים, נהוגים על ידי חבורת היפים מזדקנים ומזדקנות עליזים

ואז עברנו לכביש 63, היפה בכבישי נורבגיה עד כה. התצפית הבאה היא אחת מהאייקוניות ביותר בנורווגיה – Flydalsjuvet התצפית על קצה פיורד הגיירינגר מראש הצוק.

הרים, פיורד, אניה
תצפית על סוף פיורד הגיירינגר
פיורד, מעגן סירות
מבט אל תצפית סוף פיורד הגיירינגר

ביומיים הבאים נלון בחדר עם מרפסת הפונה אל התצפית הזו מהכיוון השני, והשלווה אל מול הפיורד היפה הזה אישר כי קונספט המנוחה בין הדרכים היתה אחת ההחלטות הכי נבונות מבחינתנו. יום המחרת הוקדש לפינוקים במלון, לשייט על הגיירינגר עד ל-Hellesylt וחזרה, וטיול רגלי מענג למרומי המפל המקומי Fossevandring Geiranger.

טיפ: אפשר לשוט על הגיירינגר באמצעי שייט רבים – החל מסירות משוטים קטנות, דרך סירות תיירים גדולות יותר. אנחנו העדפנו את מעבורת המכוניות הרגילה. המחיר הלוך ושוב לשניים, ללא מכונית- 140 קרונות.

מפל אחד
מפל ההינומה בפיורד הגיירינגר. אפשר לראות אותו רק בשייט

מלון: Grande Fjord Hotel

מגיירינגר לאלסונד

הגיע זמן הגשמת חלומות: טיול עירוני ב-Ålesund היפה אך המרוחקת מכל מסלול אחר, וחלום ישן, לא הגיוני, לעבור בדרך האטלנטית. את הדרך חזרה תכננתי לעבור בפיורד שהובטח לי כי הוא היפה ביותר בנורווגיה כולה. לצורך כך, ניסינו לרבע את המעגל כמה פעמים, הכנו כמה מסלולי טיול אפשריים ולבסוף בחרנו בזה:

התחלנו עם הדרך העולה בסרפנטינות מטורפות של דרך הנשרים ואל Ørnesvingen Viewpoint - מרפסת תצפית הצופה אל מפל שבע האחיות וחלק ניכר מפיורד הגיירינגר, ודרך המשך כביש 63 אל תצפית בנויה, מרהיבה ביופיה הצופה אל דרך הטרולים, עליה נסענו לאחר מכן. איתני הטבע מופלאים בעיניי אך לא פחות מופלאה בעיניי היכולת ההנדסית להתגבר על קשיי המעבר בהם. עמדתי משתאה ורק הצטערתי שבאתי בלי עדשת צילום רחבה מספיק. אי אפשר לשבוע מהמראות האדירים, במיוחד כשהם מושלגים.

דרך מפותלת
מבט אייקוני אל פיתולי דרך הטרולים

למרות היעדים הנוספים לאותו יום על הדרך, נפשי יצאה להגיע כבר לאלסונד שחיכיתי זמן רב כל כך להגיע אליה ומיד כשנכנסנו בשערי העיר - התאהבתי. אלסונד בנויה אבן, בניגוד לכל העיירות בהן עברנו עד כה הבנויות עץ, בסגנון היוגדשטיל הגרמני, פסלים בככרותיה - חגיגה לצילום. המסעדות ובתי הקפה שלה הומים ומשובחים.

בתים צבעוניים, תעלה
שורת הבתים הצבעוניים של אלסונד

למחרת קמתי מתרגשת יותר מכל הימים האחרים כי הנה אני עומדת להגשים חלום ולנסוע לדרך האטלנטית. כמה פעמים ציינתי בדרך שאני ממש מתרגשת. אז כדאי כבר עכשיו להרגיע. הדרך מאלסונד עד להתחלת הכביש האטלנטי ארכה קרוב לשעתיים והיא היתה הדרך הפחות מעניינת או יפה בכל הטיול. הכביש המדובר מרשים, אך יפים ממנו האיים סביבו בינהם הוא מחבר, והציפורים המקננות מתחת לגשר שבו אותי וגזלו את תשומת ליבי. התרכזתי באמא-שחף ובגוזלה שהתמקמו באחד המסתורים. טיילנו סביב הגשר הבנוי – וזהו. הדרך חזרה לאלסונד היתה יפה מקודמתה. זה הליקוי היחיד לטעמי בתכנון הטיול. היינו צריכים ללון בלילה הזה במקום אחר על הדרך כדי להתחיל את הנסיעה דרומה למחרת מבלי לחזור על הדרך שלוש פעמים.

שחף וגוזל, גשר
מימין - אמא-שחף וגוזלה, משמאל גשר הדרך האטלנטית

כשחזרנו לאלסונד עלינו לתצפית על העיר, להר אקסלה לאחד הרגעים המרגשים ביותר בטיול. ההתבוננות הזו ממעוף הציפור מרתקת ומשנה לחלוטין את התפישה שלנו, אולי זו הסיבה לשימוש ההולך וגובר ברחפנים.

טיפ: ניתן לעלות עם הרכב ממש עד לנקודת התצפית - לא חייבים לטפס במדרגות המייגעות ממרכז העיר.

מלון: 1904 Hotel

תצפית על עיר
תצפית הר אקסלה באלסונד

מאלסונד לשדה התעופה אוסלו

הדרך הארוכה התפרסה על פני יום וחצי נסיעה עד למועד החזרת הרכב השכור לשדה התעופה. ההגיון אמר לעצור ללינה באמצע, אך אני השתוקקתי לבקר במוזיאון kistefos הסמוך לשדה. לכן, בחרנו בכבישים "המהירים" – E136 ו-E6. ציפינו רק לנסיעה מהירה יחסית. כה הופתענו מהדרך היפייפיה שעברנו – שוב בעמקים רחבים, מפלים לאורך כל הדרך, אגמים שלווים ותכולים. את לינת הלילה הזה הזמנו ערב קודם ואני מודה שהמרחק שהיה עלינו לעבור על מנת להגיע היה שאפתני ביותר. עצרנו מדי פעם להתרעננות ובשעות אחה"צ המאוחרות הגענו לאחד המלונות היפים ביותר בכל הטיול שלנו (והזול ביותר) – פונדק שהוא מבשלת בירה, עם ארוחות טעימות יוצאות מן הכלל, ממוקם לחוף אגם יפייפה. הוא גם זכה בפרסים על עבודות האמנות המוצגות בו.

מיצג, מזח
מלון Thorbjørnrud

מלון: Thorbjørnrud Hotel

קיסטפוס - מוזיאון המשלב אמנות בתוך הטבע. המקום היה מפעל לייצור עיסת נייר מעץ, כשהמפל והנהר הקרובים משמשים להובלת בולי העץ והפקת חשמל לצורכי המפעל. המפעל עבד מעל מאה שנה עד שנות החמישים של המאה הקודמת. היום אפשר לראות במבנים ההיסטוריים שנשארו את טורבינות העץ הגדולים וחלק ממכונות העבודה, אך בעיקר זהו טיול נעים ביער, העובר דרך יצירות אמנות ענקיות שהבעלים תרם למקום ולבסוף מגיעים למבנה מוזיאון בשם "הטוויסט", על שם הצורה המיוחדת שלו. אפשר לבלות כאן בין שעתיים לחצי יום מהנה.

אחרי החזרת הרכב בשדה התעופה, נסענו עם הרכבת המקומית לסוף שבוע באוסלו (זולה בחצי מהאקספרס), לטיול עירוני עליו כתבתי כאן בנפרד. כרטיס כניסה: 195 קרונות לאדם

מבנה מוזיאון ופסל
מימין פסל של יאיוי קוסמה, משמאל מבנה המוזיאון הספירלי

המפה שציירתי כאן היא סכימטית לחלוטין. נורווגיה ענקית ועל מנת לרדת לרזולוציות קטנות יש צורך להתמקד בכל אזור בנפרד.

מפה. נורווגיה
מפה. טיול בנורווגיה אהובתנו

לקריאה נוספת:

כיצד מתכננים טיול לנורבגיה - תיעדתי את מסע התכנון הלא פשוט שלנו.

סוף שבוע באוסלו - טיול עירוני אחרי טיול נופי אל ארץ הקרחונים, המפלים והערפילים - בלוג מאת שירלי טוקר שהיווה עבורי השראה

טיול עם ילדים לנורבגיה - הטיול שלנו ממנו למדתי כיצד לטייל

תודה שהגעתם עד כאן. לא היה קל לכתוב הפעם - אני עדיין מסרבת לנחות... אשמח לכל הערה או הארה שלכם בתגובות למטה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים