top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

רייקיאוויק - סוף הדרך

הליכה ברחובות העיר מעניקה תחושה של טיול במנהרת הזמן, של חזרה לפחות בעשרים שנה אחורה, כאילו השלנו מעלינו את כל מעמסות השנים ועטינו במקומן תחושת קלילות עם רון בלב וצעדי ריקוד. העיר צעירה, נעימה גם ביום שמשי וגם בגשם קודר – את שניהם חווינו ביומיים בהם בילינו ברייקיאוויק.

רחוב מצוייר, ספסלים
רייקיאוויק - עיר סוף הדרך

נוצר לנו זמן נוסף

בטיול כזה, המתוכנן לפרטי פרטים לא "נוצר" זמן ככה סתם. צריך סיפור מקדים כדי להסביר. את הטיול תכננה עבורנו חברת איסלנד אחרת. אנחנו ביקשנו להאריך את הטיול שהם הציעו לנו ביומיים – כי זו היתה מסגרת הזמן שהוזילה לנו מאוד את הטיסה באוסטריאן. ביקשנו לבלות את היום האחרון ברייקיאוויק, ולהחזיר את הרכב יום לפני הטיסה, בשש בערב.

ביומיים האחרונים של הטיול, לאחר השלמת הקפה של האי, התגעגענו מאוד לנוף אנושי. הריק של איסלנד היה יותר מדי עבורנו. ככל שהנופים המיוחדים שלה היו יפים ומרשימים, רצינו לפגוש אנשים, רחוב, שווקים. יצאנו לדרך ליום האחרון של טיול הנוף וברגע שראינו שלט המצביע על הכיוון לבירת איסלנד - שברנו הגה, והחלטנו שאנחנו מוכנים להרפתקה חדשה. כמאה וחמישים קילומטרים נגמעו מהר, וכבר במבואותיה של העיר חשנו התרגשות בלתי מובנת. סיבוב הכרות עם העיר היפה דרך חלונות המכונית האיצו בנו להפטר מהרכב כמה שיותר מהר כדי לטייל בה רגלית. תחילה הורדנו את המזוודות במלון, שם שמרו לנו עליהם עד לשעת הקבלה, נסענו לתחנת החזרת הרכב ומשם טיילנו לאיטנו בעיר שכבשה אותנו מהרגע הראשון.

ציור קיר
רייקיאוויק - עיר יפה!

עיר יפה

ריייקיאוויק כל כך יפה, שאילמלא היתה במרחק שבע שעות טיסה ישירה (שלא קיימת בדרך כלל) הייתי ממליצה עליה כיעד מקסים לבילוי סופ"ש – היא עיר צעירה, תוססת עם ווייב מקסים שהזכיר לי את ברלין של לפני עשרים שנה.

רחובותיה מצויירים – ממש. ציורים על הכבישים ההופכים רוב שעות היום למדרחובים, גרפיטי על בתי העץ והאבן העתיקים, בתי קפה צבעוניים שיוצאים לרחובות לצוד את שמש הקיץ שקפצה לביקור ובניגוד למה שראינו שבועיים בכל איסלנד – יש כאן עצים מצלים מסוגים שונים!

עצים, כסאות כנסייה
רייקיאוויק - מנוחה בחסות עצים מצלים
ציורים על הקירות ועל הכבישים
רייקיאוויק - רחובות מצויירים ממש

התחלנו את הטיול שלנו בנמל הגדול והמרשים. מצד אחד עוגנות בו ספינות ענק – כל ספינה כזו גודלה כגודל עיר ודי מרשים להסתכל עליהן, מצד שני סירות דיג בגדלים שונים וכמובן מעגן יאכטות של עשירים.

ספינת ענק של נשיונל ג'אוגרפיק
ספינת ענק של נשיונל ג'אוגרפיק עוגנת בנמל רייקיאוויק

על החוף בנמל, אזור שהפך למוקד בילוי של צעירי העיר ובו בתי קפה ומסעדות זולות אך טעימות (אלה שדגמנו) בפנים האורחים חולקים שולחנות ארוכים כמו בקיבוץ, עם כסאות מכל הבא ליד. ביקשתי לשבת על כסא עם מסעד וקיבלתי.

מאזור המעגן נפרשת טיילת ארוכה לאורך חוף הים, בתחילתה תצוגת רחוב של תולדות ריייקיאוויק בתמונות, בפסלים ואף בקטר רכבת כורים, אחר כך פוגשים את בית הקונצרטים "הנבל" המעוצב זכוכית, והוא אחד מתחנות ה"מוכרחים לראות" בעיר.

כמו בכל איסלנד – גם כאן כל כך נקי ברחובות שאני מקנאה ממש! יש מעט מאוד פחי זבל ציבוריים ובכל זאת הנקיון נשמר.

בתי קפה ומסעדות
רייקיאוויק - טיילת הנמל

נוף אורבני

מרכז העיר מנוקד בתים דו קומתיים, צבועים בצבעים שונים, משמחים ועליזים. המבנים המונומנטיים שואבים השראה מנופי איסלנד: כדאי קודם כל לראות את איסלנד על תצורות הנוף המיוחדות לה ורק אחר מכן להגיע לעיר הבירה על מנת להבין את ההשראות לעיצוב המבנים האלה: גם "הנבל" וגם כנסיית Hallgrímskirkja מהדהדים את איסלנד כולה – למשל, צוקי הבזלת היוצרים צורות משושים ועמודים היוו השראה עבורם.

Hallgrímskirkja צוקי בזלת מול כנסיית
כנסייתHallgrímskirkja מול צוקי החוף השחור בויק
חלון הצופה לנמל רייקיאוויק
חלון בבנין "הנבל" הצופה לנמל רייקיאוויק. מושפע ממשושי הבזלת ברחבי איסלנד

את היום הראשון הקדשנו לשוטטות בעיר, להכרות עם רחובות ומתחמים שונים, עם מסעדה אחת ושני בתי קפה, סופר קטן מאחורי המלון. עמדנו כמה דקות ליד פסל ספינת השמש וחזינו בתופעה הסוריאליסטית: אוטובוסים של תיירים נעמדים בחניה, כולם יורדים לדקת צילום וחוזרים להמשך הנסיעה. וכך אוטובוס אחרי אוטובוס...

פסל המסע השמש
פסל "המסע בשמש" - רייקיאוויק

בבוקר למחרת, אחרי אחת מארוחות הבוקר היותר טובות בכל הטיול הזה, יצאנו לביקור תרבותי בעיר. התחלנו במוזיאון לתולדות איסלנד הנמצא בצד הרחוק של אגם Tjörnin . האגם הזה הוא כיף גדול במרכז העיר – מדשאות, הרבה ציפורים, פרחים ופסלים.

המוזיאון הלאומי לאמנות
המבנה המרשים של המוזיאון הלאומי לאמנות. האמנות בפנים - פחות.

התפלאתי לגלות שמחיר הכניסה למוזיאון זול בהרבה ממחיר כניסה למוזיאון דומה בארץ. מבחוץ המוזיאון לא הבטיח, אך מבפנים – כבר בכניסה הרשימו אותי המדרגות ומשחקי האור והצל עליהם. עלינו ישר לאולם התצוגה הראשון. התצוגות מסודרות לפי סדר כרונולוגי –החל ממטבעות ותכשיטים המתוארכים למאה ה-8 לספירה (ראשית ההתיישבות באיסלנד) ועד לימנו אלה.

המוזיאון מכיל ממצאים ארכאולוגיים של ראשוני המתיישבים באיסלנד – גם הקלטים שהגיעו מאירלנד וגם הוויקינגים שהגיעו מנורבגיה, דפים וספרים כרוכים משנת 1000 לספירה, כתובים בכתב נורדי עתיק, ששרידיו נותרו בשפה האיסלנדית המודרנית. הכתובים מתוך הסאגות האיסלנדיות שהוצגו בתערוכה היו מרגשים ממש. האיסלנדים שמרו על השפה הנורדית העתיקה עד היום ואף העלו על כתב את התורה שבע"פ והסיפורים האלה – אלה הן הסאגות. (אחרי שבועיים באיסלנד אני כבר מצליחה לזהות את הסימנים הגרפיים שנותרו באיסלנדית המודרנית, זכר לכתב הנורדי העתיק).

קרנות שפע. סאגה איסלנדית
מימין קרנות השפע - כנראה הובאו מאירלנד. משמאל דף מסאגה איסלנדית

לקראת הטיול באיסלנד קראתי כל פיסת מידע שעניינה אותי לגבי המדינה הצעירה - יחסית. הרבה סיפורי התיישבות, אגדות עממיות שהפכו למסורת ונקראות "הסאגות האיסלנדיות" – חלקן מצויות ברשת בתרגום לעברית והן מרתקות! קראתי על גילויים ארכאולוגיים המספרים את סיפור האי המסתורי וכשנוצר לנו עוד זמן בילוי ברייקיאוויק הבירה, היה לי ברור שזה המוזיאון שארצה לראות ראשון.

מקובל לחשוב שראשוני המתיישבים הגיעו לאיסלנד מנורבגיה וכאן פגשו קלטים שהגיעו מאירלנד, אותם כינו "אנשי המערב" – ווסטרמן. אולם בחפירות ארכאולוגיות נמצאו מטבעות מהתקופה הרומית (בתחילת התצוגה). איסלנד לא מוזכרת כלל בכתבים הרומיים לכן ההשערה היא שהמטבעות האלה שימשו כמטבע עובר לסוחר - תקופה ארוכה לאחר נפול האימפריה הרומית.

סירת דיג ויקינגית
סירת דיג ויקינגית - מתאימה לשני אנשים

באולם אחר מוצגת סירה ויקינגית בגודל טבעי – קטנה יחסית, כמוה ראינו גם במרכז המבקרים ב-lóndrangar, שם למדנו שהסירות הללו שימשו לשייט יומי – הלוך וחזור לנמל האם, לרוב לשם דיג. סירות כאלה נבנו בגודל מתאים לשני אנשים וגם לשישה. הסירות ששימשו את הוויקינגים לכיבושים ולגילויי ארצות היו גדולות בהרבה ואפשרו למלחיה שינה לפי תור. לצד הסירה מוצג במוזיאון חדר מגורים אופייני לתקופת הוויקינגים עם מיטות, כלי עבודה וכלי בישול.

ממליצה מאוד על ביקור במוזיאון הזה – במיוחד אחרי טיול ברחבי איסלנד.

בית ויקינגי
דוגמא לבית ויקינגי, המוזיאון לתולדות איסלנד

מוזיאון קטן לאמנות איסלנדית. ראינו שם בעיקר אמנות שמגיבה לנופים שראינו באיסלנד ו/או מושפעת מהם – הרבה יצירות בשחור, משולבים בפלטת הצבעים האופיינית לאיסלנד ובנושאים שפגשנו כשסובבנו באי, באורח החיים הקשה וגם השפעות אמנות אירופאיות שונות.

יש עוד מוזיאונים רבים בעיר, ובשהייה של יום או יותר ניתן לבחור לפי הטעם.

אמנות בשחור לעומת הסלעים השחורים
בצד שמאל עבודת אמנות שמדמה את האדמה הסלעית השחורה של איסלנד
בצד ימין ספינות דיג, בצד שמאל ציור של דייגים
בצד שמאל ציור של דייגים איסלנדים בפעולה לעומת סירות דייג עכשוויות

בטיול ברחובות העיר גילינו אמנות גרפיטי נחמדה, שמשתלבת יפה עם הבתים הצבועים צבעים רוויים, חמים ונעימים.

הסיור האמנותי שלנו הסתיים בארוחה איסלנדית טעימה מאוד, שנדמה לי שהבחנתי בה בעקבות של השפעה ישראלית (מתחת לכל הטוב האיסלנדי היתה מנת פתיתים), בטיול רגלי בעוד רובע שלא פגשנו עד כה, מדליק, הצטופפו אנשים ליהנות מהשמש, תיירים מלווים במדריכיהם, חלקם שרים חלקם סתם משתזפים בשמש וגם בשוק של ממש המוכר סוודרים וצעצועים סרוגים!

פסל אשה עם דליים, בית מכוזה גרפיטי
בימין פסל האשה העמלה בשמאל בית מכוסה גרפיטי
אנשים יושבים, עצים מצלים
סוף כל סוף רואים עצים באיסלנד!

סיימנו את הטיול בערב מאוחר, כשחיכינו בקבלה במלון להסעה שלנו לשדה התעופה. בזמן הזה ראינו את האנשים הרבים המגיעים למלון לבלות סופ"ש בעיר המופלאה: בכל סוף שבוע העיר הופכת למקום בילוי עבור צעירי אירופה.

הנסיעה עד לקפלוויק כשעה, מבט אחרון לנופים היפים שהיו מנת חלקנו בשבועיים האחרונים.

לקריאה נוספת:

ככה הקפנו את איסלנד על כביש הטבעת

אספתי טיפים לטיול מוצלח באיסלנד

תודה שטיילתם איתי באחד הטיולים היותר מאתגרים שלי, ועתה קינחתם יחד איתי בעיר שהייתי שמחה לחזור אליה אם רק יתאפשר. אם אתם רוצים לקבל ממני סיפורים נוספים וטרם נרשמתם לרשימת התפוצה - מוזמנים לעשות זאת בקוביה למעלה או בסוף הפוסט. כל הערה כאן בתגובות תשמח אותי מאוד. להתראות בטיול הבא.

מפת רייקיאוויק

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים