top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

כפר סבא - עמל כפיהן

נשים חלוצות בכפר סבא


ביום האשה הבינלאומי האחרון, השתתפתי בסיור אודות נשים חלוצות בכפר סבא. עוד בזמן הסיור היה לי ברור על מה אכתוב כשאספר עליו, אלא שהתקשיתי מאוד במשימה, ונדמה לי שחשוב מאוד לספר דווקא על הקושי.

קולנוע עמל
חזית קולנוע עמל

הצטרפתי אל הסיור אותו קיימה שרונה לימן. היא קראה את הפוסט שלי אודות כפר סבא, סיפרה לי על סיורים בעיר ואני התלהבתי מהעובדה הזו, הצטרפתי ונהניתי – שרונה סיפרה סיפורים מרתקים. הקבוצה התאספה למרגלות קולנוע עמל להתחלת הסיור עם הסיפור שהיה עבורי המרתק ביותר מבין כל האחרים.

עמל בפריחה אביבית
קולנוע עמל בפריחה אביבית

הסיפור שנגע לליבי היה אודות אידה פריבר, חלוצה, על פועלה ועל הקשר שלה למבנה המפואר לידו עמדנו – מבנה בית עמל שלימים הפך לקולנוע. זה היה המבנה היחיד בסיור שעמד על תילו, לעומת כל שאר סיפורי הסיור שהיו במקומות שלצערי המבנים המקוריים כבר לא קיימים בהם.

כפר סבא - צריף הסנדלר
כפר סבא - הצריף היחיד שנשאר מימיה הראשונים של המושבה

קולנוע עמל הוא מבנה גדול ומרשים שנבנה בשנת 1937, בתכנונו של הארכיטקט אריה שרון ומזה שנים עומד במחלוקת – העירייה מכרה אותו לגורמים פרטיים המבקשים להרוס אותו לטובת בניית מבני מגורים ואילו התושבים מבקשים לשמרו, בהיותו מבנה הסטורי חשוב לעיר. קולנוע עמל עומד עתה בשממונו, מחכה למישהו שיגאל אותו ויחדש ימיו כקדם.

בית עמל בראשיתו
בית עמל כפי שצולם בימיו הראשונים (תצלום מתוך השלט בצד המבנה)

סיפור הקמתו של "בית הפועלים עמל" הכתוב על שלט העומד לפניו, ריתק אותי עוד כשפגשתיו לבד. לא גדלתי בכפר סבא, ואין לי זכרונות אישיים מהמקום שננטש עוד בטרם הגעתי לכאן ולכן כל פיסת מידע אודותיו מרתקת אותי. התרגשתי מהעובדה שאנשים שבקושי היתה להם פת לחם, תרמו כסף, לבני בנייה או עבודה פיזית על מנת לבנות לעצמם בית תרבות.

הסיפור על השלט מסופר בלשון רבים ומזכיר את חלקם של מוסדות העיר ואילו שרונה מדריכת הסיור, אוחזת בספר "מעגלי החיים" של אידה פריבר ומקריאה מתוכו את סיפורה של המחברת, מעורר ההשראה.

שלט, שרונה לימן ומעגלי חיים
השלט המספר את תולדות קולנוע עמל | שרונה לימן ובידיה "מעגלי חיים"

אידה פריבר התיישבה בכפר סבא בתחילת המאה העשרים ובחרה לעבוד כמו הגברים בעבודות כפיים קשות ובלבד שאינן מה שקרוי עבודת נשים. לצד אלה, בהיותה אשה תרבותית, קיימה בביתה ספרייה, כמו גם שיעורי עברית לבני ובנות המושבה כדי שיוכלו לקרוא אותם ספרים.

כשלא יכל ביתה להכיל עוד את כל ספרי הספרייה המתרבים, מפאת חוסר מקום, הציעה אידה לפרנסי העיר לבנות היכל גדול מימדים, שיוכל להכיל גם את ספריה וגם כנסים והרצאות לכל אנשי ונשות המושבה. הסיפור הזה הרשים אותי עוד יותר מהסיפור על השלט.

קופות קולנוע שוממות
קולנוע עמל - קופות הקולנוע שוממות

אלא שכאן נתקעתי. כשחיפשתי חומר תומך לסיפור הזה, לא מצאתי דבר. לא ברשת ולא בספרייה העירונית כפר סבא. חשבתי שלא אוכל לכתוב כך, ללא תמיכה מהכתוב, ללא חקירה נוספת, עד שצפיתי השבוע בהצגה המצויינת "מהפכניות" של אנסבל אספמיה בתאטרון תמונע.

גרפיטי
גרפיטי - קולנוע עמל עומד בשממונו

למה קישרתי בין שני הסיפורים הללו?

המחזה המצויין בתאטרון תמונע, עוסק בנשותיהם של שלושה גברים מֵשַנֵי עולם - סוקרטס, מארקס ופרויד. על פי המחזה, חלקן של נשים אלו בעבודת בעליהן היה גדול, מכריע וחשוב ויחד עם זאת איש לא שמע עליהן ועל תרומתן, למעט איזכור שמן ואולי עוד פרט קטן אודותיהן. ההסטוריה אינה מכירה בפועלן. (מומלץ ביותר)

גרפיטי
גרפיטי - הקיר האחורי של קולנוע עמל

יצאתי מוקסמת מההצגה, השלכתי את תוכנה לחיי היום וחשבתי על הסיפור התקוע שלי, על אידה פריבר, שלא זכתה שיוכר חלקה בהקמת קולנוע עמל, שעל אף כל תהפוכות הזמן, שרד עד כה והיה חשוב לקהילה עד לא מזמן, בניגוד למבנים אחרים בעיר שנהרסו לטובת בניית מבנים חדשים, למרות חשיבותם ההסטורית. אידה אפילו לא זכתה שספריה יוצגו על מדף הספרים העירוני, שמא מישהו ירצה לקרוא את הסיפור כפי שהיא סיפרה אותו, בדיוק כמו הנשים, גיבורות המחזה "מהפכניות".

דלת נעולה, עציצים פורחים
קולנוע עמל - דלת נעולה, עציצים פורחים של פעילים למען חידוש פעילות הקולנוע

חשבתי על כך שנשים במשך כל הדורות נחבאות אל מאחורי הקלעים וכה מעטות מהן יוצאות אל אור הזרקורים. חשבתי על התודעה המתעצבת במשך מאות ואלפי שנים על ידי הצגת הנשים כחלק שאינו קיים, או קיים למען מטרות שההסטוריה אינה מחשיבה כחשובות.

בית משפחת עמרמי
כפר סבא - בית משפחת עמרמי - מראשוני המושבה

חשבתי על היום היחיד בשנה שבו אנחנו נזכרים בתפקידן, "יום האשה הבינלאומי", וגם אותו הפקיעו מידנו על ידי הפיכתו להילולה של קניות. שמחתי שביליתי אותו כראוי כשהלכתי לשמוע על פועלן של כמה נשים, שגם אם עשו דברים של יום יום, כמו לרפא חולים (ד"ר פוגל שהיתה מומחית למחלת הגרענת) ללדת את דור העתיד בתנאים לא תנאים (חנה זטלר, האם הראשונה בכפר סבא) או להלחם על זכויותיהן של נשים (מאשה סקיבין) – בזכותן ובזכות איזכורן אפשר לשנות ולו במעט את התודעה. אז תודה גדולה לשרונה לימן שאיפשרה זאת.

הקיר האחורי של קולנוע עמל
קולנוע עמל - הקיר האחורי

תודה שקראתם אותי עד כאן. אני שמחה לגלות גילויים חדשים, לראות את הנסתר למרות שהוא ממש ליד הבית. לשמחתי, חברתי הבלוגרית אורה גזית, העלתה השבוע סדרת פוסטים על גילויים דומים ליד ביתה בחיפה, שם סומנו חלקים גדולים מהעיר כ"שביל חיפה". אני רואה בפועלה השראה ומחפשת גם ליד ביתי את הפינות הקטנות-גדולות האלה, מקווה שהצלחתי להאיר כאן אחת מהן. אשמח לכל תגובה או הארה שלכם.

מפת כפר סבא
מפה - אתרים בכפר סבא

תגובות - עמל כפיהן

תגובות - עמל כפיהן

תגובות - עמל כפיהן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

IMG_0304-1.jpg

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים

אוצרות אחרונים:

ארכיון אוצרות:

bottom of page