top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

חקוק באבן

סבתא שלי נהגה לספר על סבתא שלה, שמאסה בחייה בגיל 105 ורגע לפני שהלכה לעולמה, זימנה את כל בני משפחתה שעמדו סביב מיטתה וחילקה את ירושתה בין העומדים – לזה את בית המרזח המשפחתי, להוא את בית המשפחה בתנאי שכולם יוכלו להמשיך ולהתגורר בו, לזו את שמיכתה המחממת את החורף הקשה, אותה מילאה במו ידיה בפוך שאספה מברווזי הבית ולהיא את ריקמותיה העדינות שרקמה בימים שעיניה וידיה היו כשרות לכך. מרגע שגמרה למנות את אוצרותיה ולהתוות להם כתובת – עצמה את עיניה בשלווה ומתה.

קבר בבית הקברות מנוחה נכונה כפר סבא
לצחוק, לחיות, לאהוב - בבית הקברות האזרחי "מנוחה נכונה", כפר סבא

סבתי סיפרה את סיפורה שוב ושוב, גם כשהיינו ילדות קטנות, ואולי בגלל זה קיבלנו מושג אופטימי על המוות, בנוסף לזה הנורא שהתנחל קבע בבית שורדי השואה בו גדלתי, הבנו כי המוות יכול להיות רומנטי ושליו, שאנשים עשויים לחיות עד גיל מופלג, להשאר צלולים וגם מוקפים בבני משפחתם האוהבת וגם – וזה הכי חשוב בעיניי – הם יכולים להיות אחראים למותם וקובעים מתי יהא.

בית הקברות חולון
שורות שורות. בית הקברות חולון

סיפורים כאלה על מוות הם בדרך כלל סיפורים על החיים, כך למדתי ברבות הימים, כי הם ודאי מלמדים יותר מכל על השנים שקדמו לו – למשל, אינספור פרטים אפשר לדלות מהסיפור הקטן הזה על חייה של סבת סבתי שאת שמה איני יודעת.

נזדכך בייסורים קשים
​בגלל המילה - "נזדכך" עצרתי

כשקראתי את הסיפור המופלא על בתי הקברות בבלוג הנהדר "שמתי לב" של זיוה רענן, נזכרתי ואף הזכרתי לה את חיבתי לשוטטות בין קברים מזדמנים וקריאה מעמיקה את הכתוב עליהם, בין אם אלה קברים שכנים ליקיריי הנקברים ובין אם אלה בבתי קברות בערים רחוקות בקצה עולם.

אלבר קאמי
​קיברו של אלבר קאמי בלורמרן, כל כך קטן שבקושי אפשר למצוא אותו, למרות ההכוונה

התבוננות בבית העלמין מלמדת לא מעט על הקהילה בה הוא מצוי: לעיתים עיצוב המצבה אומר על הכלל יותר ממה שהוא אומר על האיש הנושא את השם החרוט עליה – קבוצה של מצבות שהנוסח עליהם זהה, שאימצו אופנה דומה בעיצוב המצבה, בסוג החומר ממנו נבנתה. כשאני מגלה קבוצות כאלה, אני מתרגשת דווקא כשאני פוגשת בינהן את העדות יוצאת הדופן, את זה שלא הסכין ללכת עם הזרם, שנכתב עליו יותר או פחות, או שהגיל המצויין עליה מופלג ממה שלמדתי בהסטוריה של שנת פטירה ממוצעת, או מת צעיר מדי ובכל זאת קיברו מכובד.

בית הקברות הייגייט, לונדון
פרוט שמות כל בני המשפחה הצעירים שנקברו יחדיו בהייגייט, לונדון

פעם חשבתי, שהכתובות האלה הן הציווי האחרון של מי שקבורים תחתם, היום, משאני בעלת נסיון רב יותר בניסוחם - יכולה לומר שלעיתים זוהי מעמסה לא קלה על על בני המשפחה הנותרים להחליט, לנסח, לעיתים להתווכח ביניהם מה יהיו המילים הבודדות שיתמצתו את חיי ההולכים מעימם. מה שברור הוא – שאנחנו כקוראים לעולם לא נדע של מי המילים.

מצבתו של משה מנדלסון
​מצבתו של משה מנדלסון היתה היחידה שנשארה שלמה לאחר הרס בית הקברות היהודי בברלין

אבי כשנפטר, הותיר דף נייר צהוב מתחת לכריתו, עליו נוסח מלא של מה שהוא רוצה שייכתב על מצבתו, ולי נותר רק לוודא שבקשתו זו תמולא (זה לא היה מובן מאליו לכולם). וכאן אני חייבת לציין את השיקול הכלכלי, שכן חריטת אותיות רבות שקולה כנגד מעות, וחריטת אותיות לועזיות לא מצאה חן בעיניי בונה מצבת אבי והיה עלי לשכנע אותו לעשות כן.

בית הקברות הצוחק, מרמורש
"בית הקברות הצוחק" במרמורש רומניה. אף פעם לא הבנתי למה הוא צוחק...

בעוברי בין שורות הקברים, קוראת ומנסה לפענח את הקשר בין שם הנפטר לבין תיאורו, מנסה לדמיין את רגעי חייו יותר מרגעיו הנצחיים, כנראה, יותר משאני עוסקת באנתרופולוגיה לרגע, אני הוגה באיש או באשה שנשאו פעם את השם שלפני. ומהן אותן מילים נצחיות שעצרו אותי וגרמו לי לעשות כן?

בקבר בבוסטון
​?יכול להיות שציירו שד על הקבר בבוסטון

כשאמי נפטרה, היא לא הותירה אחריה הוראות ולכן היה עלינו לתת את הדעת על הכיתוב הנצחי הזה, שכן עניין זה מעולם לא עניין אותה. ואני ראיתי לנגד עיניי את באי בית העלמין בעוד כך וכך שנים, הולכים בין השורות לחפש את קבר יקיריהם, ואולי הם כמוני גם קוראים תוך כדי כך את האותיות השחורות שדהו מפגעי הזמן, קוראים את שתי המילים שהנחתי על קברה ובשל כך יתעכבו לדקת תהיה.

מנוחה נכונה, כפר סבא
בבית הקברות האזרחי "מנוחה נכונה", כפר סבא

המלצה שלי לסיום: בתי קברות הם יעד לטיול לא פחות מיעדים אחרים, שילובם במסלול הטיול נותן ערך מוסף גבוה להבנת המקום. אחד המפורסמים ביותר הוא בית הקברות "הייגייט" בלונדון. קליק על המפה יוביל אתכם לסיפור הטיול שלי בבית הקברות הזה, שהוא גם יעד נפלא לאוהבים לצלם.

תגובות - חקוק באבן

תגובות - חקוק באבן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

IMG_0304-1.jpg

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים

אוצרות אחרונים:

ארכיון אוצרות:

bottom of page