top of page
  • תמונת הסופר/תרבקה קופלר

ויילס - ערפילים

זמן רב ניגנו על שפתותינו את המילים הבלתי אפשריות לניגון כמו "שרופשייר" או "שרוסברי", אפילו קנינו ספר המפאר את האזור הכפרי הירוק של אנגליה, אבל ככל שחקרנו והעמקנו חקור, לא מצאנו אז, ב-2002 ולו אדם אחד ששב מן הכפור, כלומר מכל הירוק הירוק הזה ששמו לא נהגה בעברית. בגחמה של רגע, או שמא יש לומר ברתיעה של פחד, המרנו את כל אותם שמות בשם אחד קצר: ויילס.

ערפל על הנהר
ויילס - היופי שבערפל על הנהר

עכשיו הגיעה שעת השיווק הקשה. ניסינו לתאר לנוער שלנו את חמדת המקום הזר הזה והם הסתכלו עלינו בחמלה מהולה בדאגה כלשהי למצבנו וברגע של אהבה הם התנו תנאי: רק אם חצי מהטיול יהיה בלונדון!

כאן המקום לספר שבעת ההיא הספקנו לבקר ביקור לא מוצלח במיוחד בלונדון, שהפך אותה ללא אהובה עלינו במיוחד, ועוד ביקור אחד שהיה אמור לרפא את הראשון, אבל לא צלח. "בסדר" ענינו לבני הנוער במקהלה, כשאנחנו יודעים שצריך להקריב כדי לקבל.

הרים, ירוק וערפל
ויילס - ירוק עד

בויילס, היא קמרי (Cymru) מדברים וולשית - שפה קלטית בלתי אפשרית להגייה עבורנו והיא אחת השפות העתיקות ביותר באירופה. אני אוסיף את שמות המקומות כאן באיות הוולשי לשם איתור במפה.

סירות באגם
צילום - אין סוף אפשרויות מרהיבות

לקחנו רכב בשדה התעופה היתרו ויצאנו לדרך בכיוון הלא נכון של הכביש. מי זה נוהג בצד השני? כעבור שעה קלה ואינספור כיכרות שיש להכנס אליהן מצד שמאל, התפוצץ לנו צמיג במפגש עם המדרכה. המזל האיר לנו פנים והיינו ליד תחנת דלק, בה עזרו לנו. בשעות הקרובות שנידמו כנצח גילינו את החוסן והלכידות המשפחתיים שלנו: האחד אוחז בהגה, השניה מחליפה הילוכים, השלישית מנווטת לפי מפה והרביעי מזהיר מפני מכוניות מתקרבות. כך הגענו לעיירת הספרים - Hay-on-Wye, בה התכוונו לישון בלילה הראשון מבלי שהזמנו מקום לינה, כמנהגנו באותם ימים. מה גדולה היתה הפליאה כשבמלון הראשון אליו נכנסנו לשאול אם יש חדרים פנויים עבורנו, גילו לנו כי לא נמצא הלילה ולו מיטה אחת פנויה בכל האזור, היות ומתקיים פסטיבל הספרים השנתי. השמחה לשמע הפסטיבל היתה גדולה מאין כמוה, עתה נותר רק עניין פעוט של מציאת מקום לינה. הסתייע לנו.

Hay-on-Wye
ברחובות - Hay-on-Wye

מצאנו שני חדרים אחרונים בפונדק דרכים מהסרטים, מרוחק ובאמצע שום מקום. למחרת חזרנו לעיר הספרים הנחשקת ולפסטיבל שלה שכלל מכירות מיוחדות בחנויות הספרים הנדירים, חצר שבה קונים לבד ספר ומשאירים כסף כערכו הנקוב בתיבה שבכניסה למתחם, להקות שחקנים ברחוב וכנראה גם ארועים סגורים שלא נחשפו בפנינו.

Hay-on-Wye-חצר למכירה עצמית של ספרים ב

כשנפרדנו לשלום מהפונדק המקסים, הצביע בעליו על שטח ירוק גדול במפה – Snowdonia, ועל עיירה במרכזה כדובדבן בקצפת של ויילס – "לשם עליכם לנסוע" הוא הציע. שמורת טבע לא היתה בתכנון, בזוכרנו טיולים קודמים חשבנו לא להעמיס על הנוער, אלא שכשהם שמעו את תיאורו המתלהב של האיש החביב, הם התלהבו. וכשהם מתלהבים אז גם אנחנו ומיד שינינו תוכניות.

Snowdonia
הארץ הירוקה - Snowdonia

בדרך צפונה עצרנו במרכז לחינוך סביבתי, שהיה אחד משני העוגנים שלנו בטיול. מוזאוני מדע אהובים במשפחתנו, וההבטחה לצפות באופציות טכנולוגיה אוהדות סביבה, במקומם הטבעי, קסמה לנו. לפי האתר שלהם היום, אני יכולה להסיק שהמרכז גדל והתרחב, יש בו אפילו בית ספר יסודי. כשהיינו שם הוא היה בראשית דרכו ועניין אותנו לכשעתיים.

כמקום לינה קרוב בחרנו את עיירת החוף Aberdyfi. בתמונות אנחנו לבושים סווצ'רים על החוף, מצחקקים כנראה מהקור. לא כך דיימנו את חוף הים כשארזנו בגדי ים. אני ממש יכולה לשמוע מתוך התמונות את צווחות השחפים.

Aberdyfi
Aberdyfi הבתים הצבעוניים של

העיירה שהוגדרה כדובדבן בקצפת של סנודוניה - Betws-y-Coed, אכן היתה כזו והתאהבנו בה. עיירה יפייפיה בנויה אבן, במרכזה זורם נחל והיא חמימה ואנושית. גרנו בבד אנד ברקפסט של זוג פנסיונרים מאוד חביב, שהתעקשו להגיש לנו לארוחת בוקר עגבניות ממש לא טעימות מהגינה שלהם, כי הם שמעו שזה הנוהג בישראל.

Betws-y-Coed
Betws-y-Coed-זה הבית בו התארחנו ב

היא שימשה לנו כבסיס טיול כוכב, ממנה טיילנו צפונה עד Llandudno, עיר הנופש של לואיס קרול, מחבר אליס בארץ הפלאות וכמובן ספרי ההמשך, היושבת על מצוקים נאים, ל- Conwy על שתי מצודותיה העתיקות ול- Bodnant שהוא פארק בוטני מרהיב. בתמונות העדכניות באתר שלהם אני רואה שלכת יפייפיה.

Llandudno מצוקי

Conwy מצודת

ערפל היה השחקן הראשי כל הימים בסנודוניה וסגנו היה גשם שוטף. כל משך שהייתנו בשמורת הטבע המרשימה והיפה של ויילס לא ממש ראינו אותה. אני סופרת תמונות בודדות מהדרכים היפות, הן מצולמות בין הטיפות והאדים.

Llandudno

בערבים שבנו אל כפרנו הקטן, הרשנו לשניים שלנו בפעם הראשונה בטיול בחו"ל, ללכת לטייל לבד "אכלנו שם פיש אנד צ'יפס" ענתה לי בכורתי השבוע כששאלתי אותה אם היא זוכרת את הטיול. יום אחד שכרנו עבורה אופניים והיא שכחה מאיתנו לחצי יום, בערב אחר הלכנו לכנסיה המקומית לאסיפה השבועית של הכפר, התענגנו לשמע מקהלת הגברים המקומית בשירה ויילשית ושמענו דיונים והצבעות על ענייני השעה שלהם, כאילו היינו חלק מהם.

Betws-y-Coed
Betws-y-Coed הרחוב הראשי

ועכשיו לקינוח: Portmeirion, כפר סוריאליסטי צבעוני, ששאב את השראתו האדריכלית מפורטופינו האיטלקית, משמש סט צילומים לתוכניות טלוויזיה רבות עד היום, אך בעיקר זכור כ"הכפר" מסדרת הקאלט של שנות ה-60, "האסיר". היום משמש כאתר תיירות לכל דבר.

Portmeirion
Portmeirion - "כאן צולמה הסידרה "האסיר

אחרי שבדרך חזרה עצרנו ליומיים באוקספורד, הגענו ללונדון שהיתה התנאי לטיול והיא היתה לכולנו פחות אטרקטיבית אחרי ההנאה בויילס החביבה, אבל אולי בימים הספורים שבילינו בה, נטמן הזרע לביקורים הרבים שעוד יבואו ולהתאהבות בה.

טיפ: היום אפשר להגיע ביתר קלות לאזור ויילס בטיסות ישירות למנצ'סטר.

לקריאה נוספת:

תגובות - מבעד לערפל בווילס

פוסטים אחרונים

הצג הכול

?נהניתם מהאוצרות שלי

הרשמו וקבלו ממני הודעה על אוצרות חדשים ישירות למייל שלכם. בהצטרפות לרשימה אתם מאשרים זאת

רומן היסטורי פרי עטי,
לקריאה חופשית, המתרחש במאה התשיעית לספירה

u05e0u05d9u05d5-u05d0u05d9u05e0u05d2u05d

​מפות שציירתי לפי מסלולי טיולים
שהם מסע בדרכים, Road Trip
ובהם סיורים מצולמים.

האבנים מדברות

החורף מגיע תיכף, וטיולי חורף הם מהיפים בכל השנה. אם מחפשים טיול חורף מקושט לפני כריסטמס אבל לא קר - ליסבון היא התשובה. ובליסבון - האבנים מדברות. אמנות אריחי הקיר היא כל כך מיוחדת שהקדשתי לה פוסט שלם. שווה לקרוא ומיד להזמין כרטיסים